lördag 2 maj 2009

"Den nya influensan"

Det är säkert många som oroar sig just nu över den så kallade "Svininfluensan" och dess förmodade spridning över världen. FN-organet WHO (Världshälsoorganisationen) har höjd varningen för pandemi (världsomspännade smittspridning) till nivå 5 av 6. I många medier rapporteras kring smittan på ett sätt som kanske mer skrämmer än informerar om läget.

Nivå 5 framställs som extremt farligt och när vi sedan oundvikligen når nivå 6....ja, vad händer då egentligen? Man får bilden av att jorden då går under i ett snörvlande hostande slemsamhälle där alla går runt med gasmask.

Men vad innebär varningsnivåerna egentligen? Ta en titt på WHO:s egna sidor eller svenska sajten "Krisinformation". Jag hoppas att ni blir en aning lugnare av deras förklaring av nivåerna.

Samtidigt är det inte någon vanlig smitta det handlar om, så det gäller att inte heller avfärda varningarna. Sveriges radios Ekot rapporterar om skrämselrapporteringen och samtidigt om allvaret i situationen.

Själv är jag kraftigt förkyld sedan några dagar, men hoppas inte att det är några svin inblandade :-)

/Martin

2 kommentarer:

Tistel sa...

Jag har gått runt och oroat mig som en rosa gnu de senaste dagarna, tills jag igår fick för mig att faktiskt ta reda på vad influensan innebär. Borde jag vara förvånad över att det inte är så farligt ändå? Självklart inte, mediernas uppdrag är ju att skrämma skiten ur en.

/Petra

Magnus Persson sa...

Håller med - medierna tar verkligen inte sitt ansvar i sådana här situationer. Det sköna är väl att man inte behöver gå i konspirationstankar om att de "mörkar" ett allvarligare läge. ;)