söndag 26 april 2009

Pirater genom tiderna

Debatt kring Pirate Bay-rättegången och Ipred-lagen kan belysas även med ett historiskt perspektiv - det är ju inte något nytt fenomen att kopiera konstnärliga verk. Kassettband och videobandspelare väckte liknande debatt när skivbolag och filmindustri kände sig hotade på 1970- och 80-talet.

Synen på skapande och ägande leder till olika åsikter om kopiering av verk. Innebär skapandet också en individuell äganderätt eller är skapandet och ägandet kollektivt? Samplings- och piratkultur stångar mot skivbolag, artister, konstnärer och samhällets lagar.

Det är tydligt att det är girigheten är grunden för problematiken - från båda håll: Skivbolagen anklagas för girighet, för att ta för höga priser. Samtidigt vill inte piraterna betala, utan sprider verken gratis. Och stor del av svenska befolkningen laddar med glädje ner filmer och musik för att slippa betala. Girigheten äter kakan från båda ändar. I mitten befinner sig de som skapar verken - konstnärer, musiker, artister, författare, programmerare.

I mitt stilla sinne undrar jag varför det är så konstigt att de vill ha betalt för sitt arbete? Personligen har jag svårt att se rättvisan i att jag ska arbeta gratis åt någon annan. Alltså borde jag kunna betala lite för den musik jag lyssnar på eller de böcker jag läser.

Här bjuder Kulturnyheterna på en historisk tillbakablick om piratkopiering:

Inga kommentarer: